Hvad er en inverter?
En inverter, converter, omformer eller omformare er forskellige navne for samme produkt. Inverterens opgave er at omdanne batteriets spænding fra enten 12V eller 24V jævnstrøm (DC) til 230V vekselstrøm (AC), som bruges i almindelige stikkontakter. I Work Systems standardsortiment finder du nøje udvalgte 12V-invertere, som giver dig mulighed for at bruge eksempelvis elværktøj, batterioplader, computer eller mikroovn.
Hvilken størrelse inverter har jeg brug for?
En inverter kan have mange forskellige anvendelsesområder, så start med at kontrollere, hvilken effekt de produkter, du vil bruge, kræver. De oplysninger, du har brug for, er normalt angivet på selve produktet. Hvis du vil køre flere ting samtidig, lægger du blot deres watt-tal sammen. Husk, at inverteren altid bør være lidt højere dimensioneret end det, du regner ud. Dette skyldes, at produkternes mærkedata ikke altid er 100%, og især fordi effekten normalt er angivet som kontinuerlig effekt og ikke den strømrush (toppeffekt), der kan opstå i en kort periode ved opstart.
Produkter med motor, såsom kompressorer og vinkelslibere, har tendens til at have høj toppeffekt. Det samme gælder for mikrobølgeovne og støvsugere. Ved opstart trækker for eksempel en 1000W mikrobølgeovn det dobbelte, dvs. 2000W. En inverter har altid en vis kapacitet til strømrush, og mange modeller kan klare en højere belastning i en kort periode. Hos os på Work System angiver vi altid den kontinuerlige effekt i produktnavnet, og toppeffekten findes under inverterens specifikationer.
Find den rigtige inverter med vores kalkulator. Hvor længe kan jeg bruge inverteren?
Her er det bedre at vende spørgsmålet: "Hvor længe har du tænkt dig at bruge inverteren?". Ud fra den ønskede driftstid kan batteriløsningen derefter dimensioneres. I nogle tilfælde kan du klare dig med bilens originalbatteri, men oftest er der brug for et eller flere ekstra batterier for at sikre driften. Det er også vigtigt at tænke på, hvordan opladningen skal håndteres. Det er nemlig ikke helt usædvanligt, at køretiden bliver for kort i forhold til brugen af inverteren. En mulighed er at lade bilen køre, mens du bruger inverteren, men vi anbefaler, at du supplerer med solceller på taget eller en batterioplader, som kan tilsluttes, når bilen står stille, f.eks. om natten.
Husk også, at batteriets alder og tilstand kan påvirke driftstiden. Selv den maksimale spænding, som bilproducenten tillader fra bilens generator, kan have indflydelse på opladning og driftstid.
Find en anbefalet løsning med vores kalkulator. Ren eller modificeret sinus?
Det korte svar er, at ren sinus er at foretrække, fordi det fungerer til alle typer elektroniske produkter. I vores almindelige stikkontakter er der 230V vekselstrøm med en frekvens på 50 Hz, dvs. strømriktningen skifter 50 gange/sekund. En inverter med modificeret sinus (også kaldet firkantsbølge) omdanner strømmen i flere trin i modsætning til en med sinus, som gør overgangen betydeligt glattere (se illustrationen nedenfor).
Der er elektronik, som er følsom og har brug for stabil strømforsyning og derfor ikke fungerer eller kan tage skade af modificeret sinus. Nogle eksempler er laptops, batteriopladere og måleinstrumenter. Selv strømeffektivitet og forbrug kan påvirkes negativt. I enklere systemer, f.eks. til mobilladere, elkedler og lignende, kan modificeret sinus dog fungere fint.
Konklusionen er enkel – inverter med ren sinus er overlegen, og for at gøre det let at vælge rigtigt sælger vi kun den type inverter.
Er der nogen krav til invertere?
Invertere og andet elektronisk udstyr skal altid være CE-mærket og opfylde RoHS-direktivet. Når det drejer sig om installation i køretøjer, kræves det også, at produktet er ECE R10-godkendt.
Eksempel på inverterløsning
Her følger beskrivelse og koblingsskema til en strømforsyning til dig, der har mange
forbrugere og efterspørger lang driftstid.
I løbet af arbejdsdagen får du adgang til strøm til eksempelvis værktøj, kompressor eller
mikroovn. Mens du kører, understøttes batteriet. Når arbejdsdagen er slut, tilslutter du bilen
til en stikkontakt for at oplade batterierne. Samtidig får du kontinuerlig strøm i bilens
stikkontakter, som om natten kan drive eksempelvis en varmeblæser for at beskytte
dine frostfølsomme kemikalier eller oplade værktøjer. Næste dag er det bare at gentage
proceduren.
Ingående dele
1. Startbatteri2. CTEK Smartpass
3. CTEK DC/DC
4. Inverter
5. DEFA Dobbelt plug-in stik
6. DEFA Autoswitch
7. DEFA Multicharger
8. DEFA Y-samling
9. DEFA Tilslutningssæt
10. Ekstrabatteri
1. Vælg inverter
3. CTEK DC/DC
4. Inverter
5. DEFA Dobbelt plug-in stik
6. DEFA Autoswitch
7. DEFA Multicharger
8. DEFA Y-samling
9. DEFA Tilslutningssæt
10. Ekstrabatteri
Kalkulator for anbefaling af inverter
I kalkulatoren nedenfor kan du indtaste et antal parametre for at få hjælp til at finde den rigtige inverter. Husk, at der er mange faktorer, der kan påvirke inverteren og dens funktion, derfor bør kalkulationen kun betragtes som en indikation.
Tjekliste for bestilling af komplet inverterløsning
1. Vælg inverter2. Kontroller om der er behov for ekstrabatteri
3. Tilføj batterivagt efter behov. Ekstra vigtigt, hvis inverteren tilsluttes direkte til bilens originalbatteri. Mange invertere har indbygget afbrydelse, men den er ofte indstillet for lavt (ca. 10,5V), og så er der ikke strøm nok til at starte bilen. Hvis du vælger en større inverter, anbefales altid et ekstrabatteri.
4. Vælg et kabelsæt beregnet til inverteren (sættene fås i forskellige længder)
5. Suppler med en opladningsløsning som en batterioplader eller solceller efter behov
TJEKLISTE VED INSTALLATION AF INVERTER
Rigtig viden og forsigtighed er meget vigtigt ved alt arbejde med elektricitet. Work System anbefaler altid, at du lader vores pålidelige og professionelle teknikere udføre installationen. Find din nærmeste serviceafdeling her.
2. Kontroller hvilken kabledimension (kabelareal) der kræves - det nemmeste er at bruge kalkulatoren nedenfor.
3. Tilslut ikke pluspolen til inverteren, før hele installationen er færdig.
4. Monter sikring på pluskablet max 20 cm fra batteriet. Sikringen skal være fast installeret, og kablet mellem den og batteriet må ikke hænge løst eller risikere at blive beskadiget.
5. Træk kablerne sikkert mellem inverter og batteri, dvs. ikke løst hængende og beskyttet mod skarpe kanter og slag. Minus-kablet må ikke jordes i chassiset ved inverteren, men ved batteriets direkte tilslutning, ikke direkte på minuspolen, da bilens batterishunt skal måle forbruget.
6. Tilslut beskyttelsesjorden til bilens karosseri for at forhindre, at karosseriet bliver strømførende i tilfælde af kontakt med en beskadiget 230V-kabel.
7. Monter sikringen.
8. Start inverteren uden tilsluttede forbrugere.
9. Kontroller, at batterierne er fuldt opladede.
10. Test inverteren ved at tilslutte forbrugere med maksimal effekt og køre i henhold til beregnet driftstid.
Ja - Batterispændingen er for lav. Oplad batteriet
Kalkulator for kabledimension
Resultat
Anbefalet kabledimension: 0 mm²
FEJLFINDING
Når en inverter fejler, er det sjældent selve inverteren, der er problemet. Det mest almindelige er et dårligt batteri, dårlige kabler eller at tilsluttede produkter er for kraftige i forhold til inverterens kapacitet. Nedenfor finder du både enkle ting, du kan teste selv, og mere avancerede metoder, der kan kræve vores hjælp.
Inverteren viser fejlkode
Prøv at finde ud af, hvad fejlkoden betyder. Hvis du ikke kan finde det - har opsætningen fungeret før?
Start bilen, lad den køre i et par minutter, og genstart inverteren. Virker det?
Ja - Når bilen kører, får man strøm fra bilens generator. Derfor er det højst sandsynligt, at batterispændingen er for lav, eller at batteriet er dårligt. Gør følgende:
1. Test at oplade batteriet helt.
2. Virker det stadig ikke? Udfør en batteritest.
Nej - Frakobl de produkter, der er tilsluttet inverteren, og test igen.
1. Virker inverteren nu? Så er det højst sandsynligt, at produktet har for højt forbrug, eller at batteriet er dårligt.
2. Test andre lignende produkter med lavere forbrug. Det er sandsynligvis ikke inverteren, der er defekt, men tilbehørsprodukterne eller det produkt, der er tilsluttet. Start med at fejlfinde batteriet og opladningen til det.
Det har aldrig virket med denne opsætning
Inverteren slukker bare, når man starter produktet
Start bilen, lad den køre i et par minutter, og genstart inverteren. Virker det?
Ja - For lav spænding i batteriet eller underdimensionerede kabler til inverteren.
Nej - Produktet kan være for kraftigt til inverteren, dvs. det, der står på produktet, stemmer ikke overens med det faktiske forbrug. Mål produktets forbrug eller test det på en anden inverter.
Inverteren advarer og slukker efter et stykke tid
Start bilen, lad den køre i et par minutter, og genstart inverteren. Virker det?
Ja - Batterispændingen er for lav. Oplad batteriet
Nej - Lad inverteren køle ned, og se om det hjælper. Hvis det samme problem opstår igen, skal du kontrollere, at kølingen ikke er blokeret.
Hvis fejlen ikke kan afhjælpes, skal du kontrollere i specifikationerne, hvor længe inverteren kan belastes.
Er det blevet sikret, at inverteren har korrekt spænding hele tiden og alligevel ikke lever op til specifikationerne - reklamer produktet.
Inverteren starter ikke
Har du tilstrækkelig spænding (over 12,4V)?
Mål på indgående plus/minus til inverteren
Ja - Der er over 12,4V til inverteren, men den starter stadig ikke - reklamer produktet.
Nej - Spændingen er lav (under 12,1V). Virker det, hvis du starter bilen? Sandsynligvis er opladningen i bilen for dårlig, eller batteriet er slidt
Mangler spænding - Problemet opstår tidligere i kæden. Gør følgende:
1. Kontroller sikringen
2. Kontroller om der er batterivagt. Hvad er spændingen ved denne? Hvis spændingen er tæt på batterivagtens afbryderpunkt, kan det være den, der afbryder strømmen
3. Test inverteren på et andet fuldt opladet batteri med sikring imellem
3. Test inverteren på et andet fuldt opladet batteri med sikring imellem
4. Hvis inverteren stadig ikke virker - reklamer og udskift.