Når du vælger ekstra lys til din varebil, kan det være svært at vide, hvilket ekstra lys der passer til dig og din bil. Watt, lumen og lux er værdier, som anvendes, når man måler lyset, men ingen af disse værdier kan sige noget om det absolut vigtigste; nemlig at du får lyset, hvor du vil have det. For at få en forståelse af, hvordan lysbilledet ser ud, anbefaler vi, at du kigger på illustrationsbillederne, de såkaldte Isolux-diagrammer, som viser, hvor lyset havner.
Hvis du kører på veje med lange lige strækninger og lidt trafik, bør du vælge et ekstra lys med en lang rækkevidde. Det kan dog også være vigtigt ikke kun at se på, hvor langt lyset når ud. Vi mener, at du bør have et lys med en bredde på omkring 30 meter for at give godt med lys i grøftekanten og skoven, og som når ca. 75-200 meter foran bilen. Ved gode forhold er reaktionstiden plus bremsestrækningen 70 meter fra 100 km/t, og det tager ca. 3 sekunder at køre 100 meter ved samme hastighed.Ud fra denne beregning bør lysbilledet være bredt og have tilstrækkeligt lys i seks sekunder fremad for at opdage vildt og andre forhindringer. Det bedste lysbillede til dette er Combo Beam, da den har linser til et relativt bredt lysbillede, men samtidig har nogle linser, der kaster lyset længere frem. Der findes også en variant, som kaldes Spot, som kaster lyset endnu længere frem. Det er fristende at have et rigtigt godt ekstra lys, men husk også, at øjnene vænner sig til mørke. Hvis man har et fantastisk godt fjernlys og derefter blænder af, har øjnene vænnet sig til det stærke lys. Det betyder, at du ser dårligere med nærlyset, da sigtbarheden bliver begrænset. Så et sted midt imellem er faktisk bedst.
ECE 112
Når man skal købe ekstra lys, er det vigtigt, at det er mærket med ECE 112. Det er en europæisk standard, som definerer ekstra lys. Har lyset ikke denne mærkning, risikerer man bøder og anmærkninger ved inspektion.
Værdier, der bruges til at måle lys
Watt er en værdi, som har været brugt til måling af lys siden glødepærens tid. Watt fortæller egentlig, hvor meget pæren forbruger, men denne enhed misbruges ofte, når man skriver den teoretiske watt på ledchippen. Ofte kører man ikke lederne på denne effekt, da det bliver for varmt. Så det bedste er at have et ekstra lys, som har så lidt watt som muligt, men som giver så meget lys som muligt.
Lumen er en god måde at måle lysmængden på. Derimod er det lidt irrelevant ved ekstra lys, hvor man i stedet bør kigge på, hvor man styrer lyset hen. En lampe kan have tusindvis af lumener, men ingen linser, hvilket gør, at en lampe med kun nogle få 100 lumen, men som har god styring af lyset, kan fungere meget bedre.
Lux er en værdi, der beskriver, hvor kraftigt en lampe lyser ved en bestemt afstand, hvilket gør, at den kan bruges til at sammenligne forskellige lamper med hinanden. En lux bruges ofte til at vise, hvor langt en lampe når, men det er egentlig for lavt til, at vi kan bruge den. Det kræver ca. 10 lux at identificere et dyr eller et menneske uden refleks.
Kelvin er lysets temperatur. En glødepære, som har en værdi på 3.000 K, opfattes og kaldes for varm hvid. Hvis værdien er 6.000 K, er den i stedet kold hvid. De fleste producenter af ekstra lys anvender høje kelvintal, da det koldere lys opleves som stærkere. Men jo koldere lyset er, desto mere refleksion får man tilbage. F.eks. refleksionen fra et vejskilt. Ved at vælge et lidt varmere lys kan du derfor undgå at blive blændet på samme måde.
Hvad er referencetal?
Kort fortalt fortæller referencetallet, hvor langt en projektør spreder lyset. Jo større referencetal, desto længere spredes lyset. I ECE-forordningen er der en begrænsning på 50, så derfor er der visse lamper med to kabler, hvor en af dem opfylder kravene, mens den anden ikke gør det.
Placering og installation
Lige nu er det populært at placere ekstra lys i det nederste kølergitter, og det er flot, men det har en ulempe. Når vejen er ujævn, får man mange skygger, og man risikerer at blive lidt køresyg. En anden placering, som mange anvender, er på taget af bilen, hvilket er at foretrække, når man kører på en ujævn vej. Derimod kan lyset slå på motorhjelmen, og man kan blive forstyrret. Et lys på taget kan også være besværligt at have tændt i regn og sne. Hvilken placering er så bedst? Det er op til dig som fører, men det mest behagelige lys er i samme højde som det originale lys på bilen eller i området mellem originallyset og din øjenhøjde, men det kan være besværligt at montere det i øjenhøjde. Når man installerer et ekstra lys, er det vigtigt at vide, hvor bilens sensorer sidder, og om man har brug for en Canbus-læser for at finde signalet, der skal aktivere lyset. Dette varierer alt efter bilmodel, man har, men det varierer ofte også afhængigt af vognens udstyrsniveau. Hos Work System hjælper vi dig med at finde det rigtige udstyr.